DOM Z PODWÓJNYM GARAŻEM

 

Wybór odpowiedniego projektu jest poprzedzony wieloma analizami, przemyśleniami, planowaniem. Towarzyszą temu też niemałe emocje. Rozważamy różne warianty wnętrz, elewacji, kolorystyki. Niemałą rolę odgrywa też funkcjonowanie rodziny w najbliższych latach ale też i za kilkanaście – kilkadziesiąt lat w tym samym domu. Jest to układ równań z wieloma niewiadomymi. Jedną z niewiadomych jest garaż – na jeden samochód czy też na dwa? Spróbujmy się nad tym zastanowić.

 

WYCHODZIMY Z BLOKOWISKA

Wielu z nas mieszka w blokach. Doświadczamy w nich wszelkich zalet i wad takiego sposobu życia. Jednym z doświadczeń jest codzienne poszukiwanie miejsca postojowego dla naszego samochodu (samochodów) i oczywiście odśnieżanie samochodu zimą. Jeśli blok jest częścią większego zespołu mieszkaniowego to zwykle miejsc postojowych brakuje. Stare osiedla nie zapewniają wystarczającej ilości parkingów. Na nowych jest nieco lepiej, przy ich projektowaniu obowiązuje bowiem wskaźnik miejsc postojowych na mieszkańca. Zwykle w lepszej sytuacji są mieszkańcy bloków ogrodzonych – tam przynajmniej miejsc nie zajmują osoby przypadkowe. Kosztownym luksusem jest osłonięte miejsce parkingowe pod budynkiem bądź garaż. Możliwość zostawienia samochodu w bezpiecznym i ciepłym miejscu daje poczucie komfortu. W dzisiejszych czasach zwykle jednak posiadamy dwa samochody w rodzinie i raczej to się nie zmieni. Drugi samochód pozostaje na parkingu, a więc od nowa: poszukiwanie miejsca postojowego, zimą odśnieżanie i odmrażanie szyb. A zazwyczaj się śpieszymy. No i wsiadanie do zimnego samochodu – każdy z nas to zna. Ale drugi garaż w bloku to duży koszt, zwłaszcza w porównaniu do ceny samego mieszkania. A jak to będzie w przypadku domu, który planujemy wybudować?

 

SZUKAMY PROJEKTU

Przy wyborze projektu naszego domu rozważamy zatem kwestię garażu. Sprawę ułatwia ( bądź utrudnia ) fakt, że większość projektów posiada obecnie dwie wersje – z garażem pojedyńczym i podwójnym. Różnią się one wymiarami zewnętrznymi, kubaturą, czasem powierzchnią użytkową, wersje dwugarażowe wymagają też nieco większej działki a koszt ich budowy jest nieco większy. Czy aż tak duży, że nie warto takiego luksusu posiadać?

Garaż na dwa samochody jak już wspomnieliśmy zwiększa gabaryty domu. Powiększa się z pewnością powierzchnia całkowita domu – zwykle o około 15-17m2, i to o ile dodatkowa bryła garażu nie pociąga za sobą powiększonego poddasza. Tak jest wielu naszych projektach – przykładem może być Lolek N 2G.

 

Projekt domu jednorodzinnego Lolek N 2g

 

 

W tym projekcie garaż wysunięty został poza boczną elewację wersji podstawowej domu, ale poddasze nie uległo zmianie. Z tym wiąże się ważna zaleta: nie zwiększyliśmy powierzchni użytkowej domu, a zatem też kubatury ogrzewanej. Nad garażem zaś powstał taras dostępny z dwóch sypialni dzieci. Rozwiązanie bardzo korzystne dla tego niewielkiego domu – bryła pozostała atrakcyjna i ma niezaburzone proporcje elewacji. Koszty budowy stanu surowego niewiele większe w porównaniu z wersją jednogarażową uwzględniają około 5mb dodatkowych fundamentów oraz nieco więcej ścian (zatem też elewacji) a także dodatkowe 12m2 stropu. I tylko tyle.

Rozważmy drugi projekt: Opałek II N 2G – tu powiększona bryła garażu na dwa samochody spowodowała, że przeprojektowaliśmy też poddasze domu.

 

Projekt domu jednorodzinnego Opałek 2N 2g

 

Zatem oprócz dodatkowych metrów powierzchni garażu (i kotłowni) doszło też nieco powierzchni użytkowej na poddaszu (141,75m2 w stosunku do 135,51m2 w wersji jednogarażowej). Co zyskujemy? Większą łazienkę i garderobę - pomieszczenia przypisane do sypialni rodziców w tym projekcie. Nieco większa kubatura grzewcza, ale to nadal tylko około 6m2 różnicy. Złoży się na to około 6mb fundamentów więcej, znowuż nieco więcej ścian i elewacji no i dach – dodatkowe dwie pary krokwii, dodatkowy słup drewniany oraz nieco więcej łat i dachówek. Różnica niewielka w kosztach budowy.

W obu projektach otrzymamy w zamian drugie miejsce postojowe. Więcej miejsca wokół samochodów to dodatkowe miejsce na rowery, kosiarkę, narty i wszelkie inne sprzęty. Zwykle drugi samochód w rodzinie jest też pojazdem nieco mniejszym, zatem przestrzeń nieużytkowa będzie tu już odczuwalnie większa. No i raz na zawsze pozbędziemy się wszelkich porannych problemów z samochodem zimą.

 

DLA KOGO KTÓRA WERSJA PROJEKTU ?

Jeśli posiadamy dwa samochody w rodzinie to stan taki się nie zmieni przez wiele lat. Zatem wybór projektu domu z garażem podwójnym jest oczywisty. Koszty budowy takiego domu są niewiele większe od projektów z garażem pojedyńczym, zaś komfort użytkowania nieporównywalnie wyższy. Nie ma co rozważać kwestii, że jakoś to będzie z pojedyńczym garażem, a w razie czego dostawimy blaszak – te czasy już minęły. Blaszany garaż zwykle szpeci działkę, nie ma połączenia z domem, więc dojście do samochodu, kiedy czegoś zapomnieliśmy wymaga ubierania się zimą w „ciuchy”, no i wymaga odśnieżania dodatkowego dojazdu do swoich wrót. Jeszcze gorszym rozwiązaniem są wszelkiego rodzaju rozbudowy domu istniejącego. Dostawiona bryła garażu zawsze zaburzy proporcje istniejącego domu – unikajmy tego.

Jeśli w rodzinie użytkowany jest tylko jeden samochód i ten stan się nie zmieni przez lata, wówczas oczywiście rozsądnym wyborem będzie projekt domu z garażem pojedyńczym. I jest to jedyny przypadek, w którym powinniśmy rozważać taką wersję domu.

Potwierdzeniem naszych rozważań niech będzie fakt, że projekty domów z podwójnym garażem stanowią obecnie około 80% sprzedaży. Inwestorzy podchodzą do tej kwestii w sposób praktyczny – samochód musi stać pod dachem, bo tak jest po prostu wygodnie. My zaś ze swej strony projektujemy domy tak, aby dodatkowe miejsce postojowe nie zmuszało Inwestorów do ponoszenia dużych kosztów w trakcie budowy i użytkowania domu.

Życzymy trafnych wyborów projektów domów!

 

 

 

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz